در سالگرد بمباران اتمی هیروشیما، رهبران ژاپن خواستار جهانی عاری از سلاح هسته‌ای شدند

گوترش: هیچ‌گونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پذیرفتنی نیست و جامعه جهانی باید یک‌صدا مقابل این تهدیدها بایستد

مراسم گرامیداشت یاد قربانیان بمباران اتمی آمریکا در هیروشیما هم‌زمان با هفتادو‌هشتمین سالگرد این فاجعه‌ــ AFP

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، هم‌زمان با هفتادوهشتمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما، تهدیدهای روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای را محکوم کرد.

مراسم گرامیداشت قربانیان بمباران اتمی آمریکا روز یکشنبه، ۶ اوت (۱۵ مرداد) در شهر هیروشیما برگزار شد؛ جایی که کازومی ماتسویی، شهردار آن، خواستار برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای شد و تصور رهبران گروه ۷ از بازدارندگی هسته‌ای را «نابخردانه» ارزیابی کرد. او گفت: «رهبران سراسر جهان باید این واقعیت را بپذیرند که تهدیدهای هسته‌ای برخی سیاست‌گذاران رقیب نشانگر نابخردانه بودن نظریه بازدارندگی هسته‌ای است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از بازماندگان، بستگان و مقام‌های خارجی از ۱۱۱ کشور جهان با حضور در این مراسم یاد و خاطره قربانیان این فاجعه را گرامی داشتند و خواهان صلح جهانی شدند. روسیه و بلاروس برای دومین سال متوالی به دلیل بحران اوکراین، به این مراسم دعوت نشدند.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، هم در این مراسم با اشاره تداوم تلاش و تعهد کشورش، که تنها کشور در جهان است که در جنگ هدف بمباران اتمی قرار گرفت، برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح هسته‌ای، گفت: «مسیر دستیابی به چنین جهانی به دلیل شدت گرفتن اختلاف‌ها در جامعه بین‌الملل سر خلع سلاح هسته‌ای و تهدید هسته‌ای روسیه به‌غایت دشوار می‌شود.»

او افزود با توجه به وضعیت کنونی، شتاب بخشیدن به حرکت بین‌المللی برای تحقق جهانی عاری از سلاح هسته‌ای اهمیت بیشتری یافته است.

به گفته فومیو کیشیدا که خانواده‌اش در هیروشیما زندگی می‌کردند، «ویرانی ناشی از سلاح‌های هسته‌ای در هیروشیما و ناکازاکی نباید هیچ‌وقت تکرار شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های کیشیدا بازتاب اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، است که در سالگرد بمباران اتمی هیروشیما در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برخی کشورها با بی‌احتیاطی بار دیگر رجزخوانی‌های هسته‌ای به راه انداخته‌اند و تهدید به استفاده از این ابزارهای ویرانگر را مطرح می‌کنند.»

رویترز به نقل از گوترش نوشت: «هیچ‌گونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پذیرفتنی نیست و جامعه جهانی باید یک‌صدا مقابل این تهدیدها بایستد.»

کیشیدا که ابتدای سال ۲۰۲۳ میزبان نشست گروه ۷ در این شهر بود، رهبران «دموکراسی‌های ثروتمند» را به موزه و یادبود پارک صلح هیروشیما برد تا توجه آن‌ها را به اهمیت مقابله با سلاح‌های هسته‌ای جلب کند.

با وجود چنین تلاش‌هایی، قدرت‌های هسته‌ای حاضر نیستند سلاح‌های اتمی خود را منهدم کنند. به‌ويژه که مسکو چندی پیش تهدید کرد ممکن است برای مقابله با پیشروی احتمالی اوکراین به نمایندگی از غرب در خاک روسیه، از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

از سوی دیگر در گرماگرم تنش‌ها میان پیونگ‌یانگ و سئول و متحدش واشنگتن در منطقه، کره شمالی نیز به تقویت زرادخانه هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد.

بیش از ۱۰۰ مجله پزشکی در سراسر جهان اوایل اوت ۲۰۲۳، در فراخوانی مشترک و نادر، در مورد خطر فزاینده فاجعه هسته‌ای هشدار دادند و خواستار اقدام فوری برای از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای شدند.

ایالات متحده آمریکا در اوت ۱۹۴۵، درست چند‌روزمانده به پایان جنگ جهانی دوم، دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را بمباران اتمی کرد و همین امر موجب شد که ژاپن تسلیم شود و جنگ جهانی دوم به پایان برسد. در این بمباران، نزدیک به ۱۴۰ هزار نفر در هیروشیما و ۷۴ هزار نفر در ناکازاکی جان باختند، هزاران نفر آسیب‌های جسمی و روانی جدی دیدند و آثار مخرب آن تا نسل‌های بعد نیز ادامه داشت.

بیشتر از جهان